2018-09-19 03:49
Logó tervezés Logó készítés Logó szerkesztés Logódoktor.hu

Érdekességek a grafikai tervezés világából

Védjegy a logóra

Akinek van egy nagyon mutatós logója, érdemes elgondolkodnia azon, hogy nem-e volna tanácsos levédeni azt? Ugyanis egy jól megismertetett ikon- vagy szöveglogó sokat hoz a cég kasszájára, és nyugodtabb lehet annak tulajdonosa, ha tudja, nem lopható el. Érdemes hát védjegyoltalom alá helyezni, különösen amiatt is, hogy a védjegyoltalmi igény azt illeti meg, aki a védjegyet saját nevében először jelenti be. Számos jelölése létezik: trademark, US, SM ,®, vagy ™. Magyarországon 10 évre szól a védjegy és ®-el jelölik. Szerepelhet még alternatívaként a „Törv. védve” felirat is.



A védjegy valójában jogi, azon belül pedig iparjogvédelmi fogalom; a termékkel, márkákkal és cégekkel kapcsolatos megkülönböztetésekre irányulnak. Ezért van az, hogy védjegyoltalomban részesülhet minden olyan grafikailag ábrázolható megjelölés – és ennek során a logó is –, amely alkalmas arra, hogy egy terméket vagy szolgáltatást mások áruitól vagy szolgáltatásaitól teljes mértékben megkülönböztessen. A védjeggyel ellátott logók törvényesen akkor használhatók, ha a védjegyjogosult használati engedélyt, más néven licenszadott.


A legerősebb vizuális elem készítése

Bizonyára mindenki látott már logót, vagy ahogy azt még a rendszerváltás előtt nevezték: emblémát. A grafika és a webgrafika egymással párhuzamosan, vagy egymás útját keresztezve is akár, sikeresen fejlődtek az utóbbi években, különösen hogy a számítógépes technika és virtuális technológia ilyen rohamos fejlődésnek indult. Az online világ felvirágoztatásában jelentős szerepet játssza a sok honlap megszületése: a cégek internetes arculataként mindent megmutató információs, reklám- és vásárlói felület.



Gondoljunk csak bele: a logó a legerősebb vizuális elem a világon, ami valójában magát a céget vagy a márkát azonosítja. Egy jó logó megmarad az emberek tudatában, be tudják azonosítani, fel tudják ismerni, sőt mi több, emlékeket idéznek bennük. Ezért fontos az, hogy a logó készítés alapjait mindenki tudja, és hogy az arculattervezés sikeressé váljon. Nagyon fontos mindenki számára az is, hogy mivel a fogyasztóknak a logót is meg kell jegyezniük a tudatosításhoz, nem ajánlatos évente, vagy nagyon gyakran változtatni. Mivel az emberek többsége vizuálisan jobban megért és megismer márkákat, minden logó megtervezésekor fontos szempont kell legyen az egyszerű logo design. A logótervezéssel és a minőséggel kapcsolatos szempontok figyelembe vételéről további érdekes olvasmány lehet a Minden logónál fontos a minőség .


A logók típusai

Ha szeretnénk logót készíttetni, akkor a készítés előtt érdemes elgondolkodnunk azon, hogy pontosan milyen logót/emblémát is szeretnénk. A logótervezéshez tisztában kell lennünk azzal, milyen logótípusok is léteznek. Az egyszerűség érdekében még példázzuk is ezeket a logókat.

  • Szöveglogó: Ilyenkor a logó jellegzetességét a cég neve (névlogó) vagy a név rövidítése (rövidítéslogó) adja meg, mégpedig meghatározott betűtípussal. Ilyen sikere lett a Coca Colának is, amiről érdekességképp azt is eláruljuk, hogy a szöveglogót a Coca Cola könyvelője készítette rajzolt írással.
  • Ikonikus logó: A logót valójában egy forma szimbolizálja, egy mértani idom vagy egy rajz. Ismertebb ikon-logók között található az Apple almája is, aminek azért an „megcsócsálva” az egyik oldala, hogy sugallja, ellenállhatatlan termékei vannak.
  • Szimbólumlogó: Ilyenkor általános szimbólumot használnak, amely mindenki számára ugyanazt jelenti és sugallja a hasonlóságot, a hasonló profilt. Ilyen lehetpéldául a vöröskereszt, a méregpoháron kúszó kígyó vagy a kereszt.
  • Vegyes logó: Az ilyen logók esetében a képi szimbólum és a szöveg írásmódja közösen adja a jellegzetességet, és felismerhetővé teszi a márkát, a terméket. Erre nagyon jó példa a Nike logója, igaz az utóbbi időben elhagyták a feliratot és csupán a képpel igyekeznek népszerűek maradni.



  • A logók típusai

    Árak tekintetében igen széles a kínálat, és sokszor az árajánlatkérés egyszerűsége sem megoldott. Egy logó megtervezésekor és elkésztésekor mindig figyelembe kell venni, hogy mit kér a megrendelő, mit „agyal ki”, milyen színvilágot szeretne, milyen típusú logót és mindenekfelett: mekkora anyagi keretet szán rá. Emellett persze ott vannak az akciók is, valamint azok az árajánlatok, amik inkább a felújítást és az átalakítást célozzák meg egy meglévő arculat terén. Magyarországon számos grafikai stúdió foglalkozik arculattervezéssel, logó készítéssel, de sokuk csupán az alapokhoz ért. Kiváló szakmai tapasztalatokat így is lehet szerezni, de nem mindig sikerül a határokon túllépni (értve itt a földrajzi határokat is). Ezért nem csak az ár szempontjából kell valamilyen logótervező vállalat mellett letenni a voksot, hanem azt is szemügyre kell venni, hogy rendelkezik-e külföldi referenciákkal, születtek-e már meg olyan vektorgrafikus logók általuk, amiket külföldi cégek kértek.



    Lássuk csak, milyen árakon is dolgoznak a magyarországi logó készítéssel foglalkozó stúdiók? Ami a meglepő, hogy sokuk egy egyszerű embléma elkészítésére is elkérik a 100 000 Ft körüli összegeket, ha nem többet, és vannak olyan ajánlatok, ahol ebben az árban csak a logó szerepel, a koncepciók elkészítésére külön fizetni kell. Javítás esetén is széles a skála, de többnyire az egyszerű javítás ára 4-8 000 Ft között mozog. A teljesebb körű javítással kapcsolatos munkálatokat budapesti logótervező stúdiók 8-20 000 Ft-ért vállalják, azonnali javítást pedig nagyon ritkán. Felmerülhet a kérdés, hogy miért jó az azonnali logójavítás? Sok esetben azok a cégek, amelyek azonnali logójavítást is vállalnak, szó szerint támogatják a logó használatának beütemezett terveit, vagyis magyarán: a megrendelő keze alá dolgoznak.


    A sikeres logót más is lemásolja

    Ha olyan céglogó diktálja a gyorséttermi piacot, mint a Mc’Donalds arany-íve, akkor nem csoda, hogy más gyorséttermek is igyekeznek megtéveszteni a korgó pocakkal betérő vendégeket az aranysárga, ívelő vonalakkal. De számos hasonló példa él nem csak Amerikában, hanem Magyarországon is, valamint a világ számos országában.



    Mennyire előnyös és mekkora a hátrány? Előnye az egészből valójában csak bevétel szempontjából van, ha egyáltalán van. Azért meglehet, hogy a fogyasztói társadalom hajlik a vizualitás felé és az ismert színek, vonalak alapján beazonosítják a márkát, a megtévesztés azonban csak addig áll fenn, amíg a vásárlók megérzik a különbséget. Így a bevétel és a profit folyamatossága meginoghat egy lemásolt logó miatt. Ha kereskedelem szempontjából mégis olyan sikeressé válik egy cég, amelyik másolta valahonnan a logóját, hogy évekig, évtizedekig megél belőle, nem fog tudni elismerés szempontjából bevonulni a történelembe. Miért? Mert mindig az „igazi” után fog kullogni, valahol az árnyékban.

    Tanácsos tehát egyedi koncepció alapján készíteni egy igazán jó és különleges logót, ami a lehető legnagyobb egyszerűséggel, mégis annál nagyobb gyorsasággal nyeri el a fogyasztók elismerését és szimpátiáját. Régen is így volt és napjainkban is kedvező áron lehet vektoriális logót készíttetni egy hozzáértő logótervezővel, ami a későbbiekben a legnagyobbá válhat a piacvezető márkák, gyártók között.


    Homoksárga, mélykék és smaragdzöld – a 2013-as év színei

    Nemcsak a lakberendezés és a ruhadivat szabja meg az év színeit, bizony az arculattervezésben is rendre előkerülnek a 2013-as év színei. Mivel a fogyasztói társadalom folyton belebotlik ezekbe a színekbe, érdemes a szemnek vonzó, már megszokott színekkel élni a logó tervezésekor is, vagy az átszínezéskor. Cikkünkben kiemeljük az idei év legkedveltebb színeit és eláruljuk azt is, hogy esztétikai, szépérzéki és grafikai szempontból milyen színekkel érdemes párosítani.

  • Homoksárga – A szürkésebb és világosabb sárga árnyalat nagyon kedvelt beltéren és kültéren egyaránt is, viszont kiváló színe lehet egy-egy feliratnak, mottónak/szlogennek is, amennyiben sötétebb tónusú háttérhez választjuk azt. Milyen színek jöhetnek számításba? Kiváló párosítás lehet mohazölddel, vagy lilásabb szürkével. Mivel a zöldben sárga is van, így egymáshoz „vonzódó” színekről beszélünk, és az árnyalataik is szimpatizálnak egymással. Képzőművészeti szempontból is érvényes a mondás, hogy az ellentétek vonzzák egymást, így a sárga-lila kontraszt is nagy népszerűségek övend. Így a korábban említett lilás árnyalatú szürke ezen okból kifolyólag lehet jó háttere a homoksárgának.
  • Mélykék – Kevés fehérrel és sok feketével nagyon csodás alap lehet a logótervezésben. Hasonlít az indigó árnyalatához, mégis sokkal magával ragadóbb árnyalatról beszélünk. A mélykék szimbolika terén is nagyon nagy erényeket kölcsönöz annak, ami ilyen színű. A tisztánlátást és a konkrét jövőt jelképezi, így egy logó esetében stabilitást és hatalmas belső erőt jelenthet. Kiválóan ki tudja emelni még a piros szín is (a korábban említett fekete és fehér mellett), valamint a szalmasárga.
  • Smaragdzöld – Az időtlen színt még Óz, a nagy varázsló is ismerte, és a különleges zöld szín mindent kiemel, amit csak lehet. Erős színről lévén szó, nehéz überelni más színnel. De talán nem is kell. Kiváló párosítás lehet a szürke halványabb árnyalataival, a sárga kellemesebb színeivel, valamint a pirosabb lilával. Ezek a párosításhoz való színek megállják a helyüket, mint mind háttér smaragdzöld írással, mint pedig fordított felállásban. A smaragdzöld népszerű volt a retro korszakban is a pink és az okkersárga mellett, így ha nosztalgikus hangulatot szeretnénk megteremteni egy logóval, érdemes ezeket a színeket is figyelembe venni tervezéskor.





  • Tudtad-e, hogy a NIKE 35 dollárért vette meg a logóját?

    A nagy hírnévvel rendelkező gyártók és márkáik roppant érdekes körülmények között születtek meg és fejlődtek ki. A NIKE is ilyen volt, az ő érdekességük a logó megterveztetése és megvétele terén volt igazán meglepő. Miért mondjuk ezt? Mert a mindenki által ismert „pipát” egy egyetemista tervezte 35 dollár fejében, név szerint Carolyn Davidson. Az 1971-ben tervezett logó eredetileg a görög istennő, Niké szárnyát jelképezi – innen is jön a márkanév. A logóval ellátott sportruházatok és cipők olyan szinten lettek népszerűek, hogy a gyártó lassan-lassan el is hagyta a feliratot és magát a „pipát” használja jelzésként. A sikerességnek köszönhetően a logó már bármilyen színben felismerhető.



    Hasonló „cipőben” jár a Puma és az Adidas is, akik szintén elhagyták a feliratot és nagy szerencséjükre a másolt ötlet náluk is megállta a helyét.


    Logótörténelem – Honnan ered a logó szó?

    Ma már mindennek van emblémája, vagyis logója, de sokan bele sem gondoltak, hogy maga a logó szó milyen messzire is vezethető vissza. Egyes adatok, források szerint a logó az ősi görög időkig nyúlik vissza. A "logosz" a "szó", jobban mondva a "beszéd" jelentésével bírt. Innen ered az is, hogy sokatmondó, jelentéssel és üzenettel bíró kell legyen egy jól megtervezett márka- vagy céglogó.

    A legősibb népek is használtak kis képeket, ikonokat, hieroglifákat és piktogramokat, ezekkel tolmácsolták mondanivalójúkat. Ilyenek voltak többek között a babilóniai, a maya, az asszír, továbbá a kínai és az egyiptomi civilizációk is. Fontos kiemelni az ikon eredetét is, elvégre a jelentése "kép". Ez a szó szintén a görögből származik. A logó tehát üzen és mutat, vagyis többnyire „szóból” és „képből” áll.

    A XIII. században kezdett el igazán elterjedni a logó, az embléma használata. Egyes információk szerint a papírmerítők kezdték el először levédeni munkájukat, mégpedig vízjellel, más értesülések szerint viszont az aranyművesek voltak az elsők, amikor jeleket kezdtek ütni az általuk készített fémekbe. Érdekesség az is, hogy egyes kutató források szerint a családi címerek is előképei voltak a logóknak, mivel meghatározott szimbólumokat tartalmaztak (pl. kard, holló, sas, nyúl stb.). Az egyedi logótervezés mellett fontos megjegyezni a napjainkban is használt szimbólumlogókat, amiket akár egész embercsoportok hordanak, jelezvén ezzel hovatartozásukat (pl. rózsaszín pánt a rákellenes küzdelemért).



    Érdekességképp megemlítjük azt is, hogy vannak olyan szimbólumok, amiket betiltottak: ilyen a horogkereszt és a sarló-kalapácsos jelkép is. Igaz, a logó és a jelkép nem egy és ugyanaz- és bár a jelképp tiltott, a logó viszont nem-, mégsem nagyon tanácsos ilyen jelképet beleépíteni logónkba.


    Mi a vektorgrafika?

    A laikusok számára ismeretlen fogalmak a vektorgrafika, valamint a rasztergrafika. A számítógépes grafikában használt eljárások terén ez a két legelterjedtebb geometriai modellezés. Cikkünkben elsősorban a vektorgrafikus tervezésről és a vektor logókról lesz szó, mivel sokkal mutatósabb és komplexebb eredményt kapunk, mint raszterizáláskor.



    Vektorgrafika során geometriai primitíveket, azaz rajzelemeket használunk, mint például pontokat, egyeneseket, görbéket és sokszögeket a képek leírására. Valójában a rasztergrafika ennek az ellentéte, ahol a képek leírására szabályos elrendezésű pontokat szoktak a tervezők használni. A szerkesztéshez való vektorgrafikus programok lehetővé teszik az objektumok forgatását, mozgatását, tükrözését, nyújtását, és még számos olyan művelet használatát, így a logókészítés eredményeként az elkészült logó sokkal sikeresebb, látványosabb és mutatósabb lesz. A vektoros grafikai munka ideális egyszerű vagy kompozit rajzok készítésére is, ráadásul segédeszközök nélkül, továbbá nem igényel fotorealisztikus megjelenítést sem. A vektorosgrafikai elemeket nem csak a logó tervezésben alkalmazzák, egyszerűbb és komplexebb megoldások kivitelezésére is alkalmas, így a térbeli modellezésnél is használják (pl. építészet) vagy a 3D-s képeknél (pl. filmipar).


    A jó logó az igazi!

    Amikor egy logó tervezése előtt álunk, el kell azon gondolkodnunk, hogy a későbbiekben mire kerül fel. Mert nem mindegy, hogy csupán egy honlap mutatós elemeként alkalmazzuk, vagy kinyomtatjuk a későbbiekben munkapólókra, reklámanyagokra, szórólapokra, névjegykártyára vagy épp számlára. Minden esetben finom vonalú és mutatós kell legyen. Sok helyen alkalmazzák „a kevesebb néha több” – elméletet, nem csak a vektorgrafikus céglogónál, hanem divatban, lakberendezésben és ipari tervezésben is. A túl sok szín és effektus zavaróvá teheti egy logó formáját, túl giccses hatásúvá válhat. Mire figyeljünk oda? Egyszerű betűtípusokkal sokkal erőteljesebb lehet maga a mondanivaló is, amennyiben szlogent használunk a logón, vagy cégnév, márkanév esetén jobban tudatosul a fogyasztókban. Fontos az is, hogy nem hasonló árnyalatú színeket használjunk, hanem kontraszt színeket is, legyen a felhasznált színek között legalább egy hangsúlyosabb, élénkebb.



    Csínján kell bánni a 3D-s hatásokkal is, ugyanis ha a logónkat pólókon, bögréken vagy névjegykártyán is használjuk, nem fog olyan széppé válni, mint ahogy azt digitális formában látjuk. Ezért ha árnyékokat vagy kiemelkedő elemeket is használunk, tudnunk kell, hol legyen a határ. Ha szakemberhez fordulunk, rutinjából fakadóan sokkal hatásosabb vektor logót tud készíteni, mint amire talán mi gondolnánk, továbbá elkerülhetők az előbb említett dizájn-bakik. Így lehet akár nyomtatott formában is mutatós és szép logónk.


    Egy új logó és egy színesebb dizájn kell a tejfogyasztás növeléséhez?

    A legújabb közvélemény kutatások szerint a fogyasztói társadalom fiataljai sokkal több cukros és szénsavas üdítőt fogyasztanak, mint például tejet. A megkérdezettek 82%-a szerint a cukros üdítők és a szénsavas „kólafélék” azért fogynak jobban és azért népszerűbbek, mert színesebb csomagolással ellátottak, vizuálisan vonzóbbak a szemnek a szöveglogók vagy a képlogók. Valóban a logók és a dizájnok a bűnösek? Azért nem fogyasztanak a fiatalok tejet, mert egy visszafogottabb színekkel ellátott logóval szerepel a dobozon a TEJ felirat? Gond egy szál se, a közvélemény kutatás után FredDeperio Los Angeles-i tervező kifejezetten a mai tinédzserek igényeinek tetsző csomagolással állt elő, ami a tej és számos tej alapú ital számára készült. Mivel a Red Bull nagyon népszerű energia-ital a tinédzserek és a huszonévesek körében, a tervező arra gondolt, hogy a tehenet ábrázoló logó is lehetne kissé „bivalyosabb” beütésű, és jelezhetné azt is, hogy ez a termék inkább „energiaital”, mint a cukros-szénsavas ellenfele.



    Ugyanez a koncepció a piros-fehér színű, kapszula alakú tejes ital doboz esetén is, ami vitaminkapszulákat imitálja. Eddig a siker úgy néz ki, hogy bejön, elvégre a fogyasztók 20%-a már csak a puszta kíváncsiságtól is leemel egy-egy ilyen érdekes tejes dobozt a polcokról. Az új tejes doboz tervezés nem csak Amerikában lett fontos, kísérleteznek már ezzel az angolok is, és ha minden igaz, nemsokára Magyarországon is új logóval és csomagolással szembesülhetünk a tejitalok vásárlásakor.

  • Egyszerű
  • Összetett
  • Részletes
  • Teljes körű
  • Azonnali
  • Ingyenes állapotfelmérés